December 14, 2009

il simbolismo dimenticato della forma architettonica, o il resistibile attentato a silvio berlusconi


by Manuel Orazi

Tutto nasce e muore a Milano, in Italia. Il fascismo è stato un movimento milanese e poi nazionale (e a Milano è morto Mussolini subito dopo la fine della RSI, Repubblica Sociale Italiane). A Milano è nato il boom economico italiano degli anni ’50, a Milano è scoppiato il ’68, le Brigate Rosse negli anni ’70, Bettino Craxi e l’unico Partito Socialista di destra del mondo che apre la crisi diplomatica cogli alleati USA negli anni ’80, infine Tangentopoli e “Mani pulite” nei primi anni ’90 subito prima dell’avvento del Cavaliere.
Silvio Berlusconi è talmente milanese che da sempre ha come proprio simbolo aziendale il biscione, l’antico stemma della Signoria dei Visconti (quella del regista Luchino, per intenderci) che è ormai diventato il simbolo della città di Milano.
Che Berlusconi sia stato colpito da un folle in cura da dieci anni per problemi psichici, non colpisce tanto per il mancato funzionamento del servizio d’ordine (che come tutto ciò che è organizzazione in Italia, è da operetta) ma per il simbolismo che esso evoca. Nessuno aveva mai cercato di colpire un leader politico con un souvenir: in questo caso, un modellino del Duomo di Milano, la cattedrale che anticamente era il simbolo della coesione sociale, laica e religiosa, di tutta la città - tutto il contrario cioè di Milano 2, il quartiere che costruì negli anni '70. Ecco questo gesto assurdo e violento del signor Tartaglia (“non sono nessuno” continua a ripetere alla Polizia) va considerato anche per gli inevitabili effetti simbolici, che Berlusconi infatti ha colto subito: dalla macchina si è rialzato in piedi, come Farinata degli Uberti, con uno sguardo allucinato. Non sappiamo se il suo declino sia appena cominciato, ma certo lui stesso sa che tutto finirà a Milano.

The Forgotten Symbolism of Architectural Form, or The Resistible Attack Against Silvio Berlusconi

Translated by Daniela Veronesi

In Italy, everything is born and dies in Milan. Fascism was a Milanese movement before it became a national one (and it is in Milan that Mussolini died shortly after the end of the “Repubblica Sociale Italiana”, the so called Italian Social Republic which ruled in Northern Italy between 1943 and 1945). Milan is where the Italian economic boom started in the 50's, where the student movement exploded in the late 60’s and where the Red Brigades flourished in the 70’s. Milan was the home of Bettino Craxi, the leader of the only right-wing Socialist party in the world that opened diplomatic crisis with US allies in the 80’s (connected to the hijacked Italian cruise ship, the Achille Lauro, where a US tourist was shot). Finally, Milan was the setting of the corruption-based system of “Tangentopoli” (“Bribesville”) which was investigated in the early 90’s, leading to the decline of political parties like the Socialists and the Christian Democrats, just prior to Silvio Berlusconi entering politics.
Prime Minister Berlusconi is so Milanese that as an icon for his business and emblem for the city of Milan itself, he adopted the snake (“il biscione”), the old coat of arms of the noble Visconti family, (reigning over Milan from 1277-1447; the same lineage that the filmmaker Luchino Visconti descends from).
The fact that Berlusconi was struck during a public appearance last week by a disturbed man with a ten year history of mental illness is surprising not so much because it shows how security services failed (which is typical for whatever is “organized” in Italy), but rather for the symbolism it evokes.
No one ever tried to hit a political leader with a souvenir: in this case, a little statue of Milan's Duomo, the ancient cathedral that was once a symbol for the social cohesion of the city, both secular and religious – all entirely opposite to "Milan 2," the district built by Berlusconi in the '70's for happy and wealthy families. This absurd and violent act by the attacker, Mr. Tartaglia ("I'm nobody” he kept saying to police), is also to be considered for its inevitable symbolic effects, which needless to say Mr. Berlusconi recognized right away: after being taken to his car, he got back up on his feet, like Dante's Farinata of Uberti, looking around with an hallucinated gaze. We don't know if his decline has just started, but for sure he himself knows everything will end in Milan.